
Behind the curtains: account managers
Budgetteren, communiceren, motiveren en alles wat daartussen valt! Account managers (of project manager, what’s in a name) zijn niet weg te denken. Ze zijn dan ook in elk bedrijf en elke sector aanwezig. Toch is het niet altijd duidelijk wat de job precies inhoudt. We plaatsen daarom graag de spotlight op onze LDL-account managers.
Wat doet een account manager?
Een betere vraag is eigenlijk: wat doet een account manager niet? Account managers of AC’s vertegenwoordigen namelijk de organisatie richting de klant en beheersen projecten op een efficiënte manier. Ze zijn van begin tot eind bezig met een project en leiden alles in goede banen.
Een account manager is in de eerste plaats het aanspreekpunt voor de klant. Het staat buiten kijf dat hij of zij gepassioneerd is door communicatie, want communication is key! Ze staan dagelijks in contact met klanten en zorgen ervoor dat ze gelukkig zijn met het verloop van hun project. Elke klant heeft zo een AC waarmee ze hun projecten bespreken en uitvoeren. Op die manier hoeft de klant maar één iemand te contacteren voor een update over een bepaald project. De account manager moet daarom op de hoogte zijn van alle verschillende fasen van een project zodat ze nadien intern de juiste mensen kunnen briefen.
Meteen een belangrijk puntje: de briefing. De AC’s interpreteren de briefings van de klant en bekijken op basis daarvan wat het ideale voorstel is om hen voort te helpen. Een duidelijke briefing is ook een absolute must zodat het LDL-team – bij een ‘go’ van de klant – meteen weet wat te doen.
Daarnaast is het natuurlijk essentieel dat elke euro die de klant uitgeeft goed gespendeerd wordt. Daarom maken én bewaken de account managers alle budgetten tot in de kleinste puntjes. En jawel, bovenop al deze taken kan er nog eentje bij. Als account manager is het belangrijk om mee te denken met de klant: ‘hoe kunnen wij meehelpen in de groei van hun bedrijf?’. Daarom geven de AC’s vaak strategisch en marketinggericht advies.
Get the job done
De job begint bij het plannen van het project. Wie is er beschikbaar, hoeveel tijd zal het in beslag nemen, wat is het budget van de klant; het zijn allemaal dingen die een account manager in gedachten moet houden. Bij LDL Communication houden alle medewerkers dan ook een wekelijkse planningsmeeting, zodat alle neuzen in dezelfde richting staan en eventuele vragen naar voren kunnen komen.

Het is daarnaast de verantwoordelijkheid van de AC om te jongleren met deadlines en ze natuurlijk ook te halen. Daar staan ze niet alleen voor, samen met onze in-house copywriters, web developers en graphic designers brengen ze een project tot een goed einde!
Account managers zorgen ervoor dat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt. Op die manier verloopt het teamwerk minder complex en worden de deadlines makkelijker gehaald. De AC moet dan ook de touwtjes in handen hebben, zodat alles vlot verloopt. Daarbij moet de account manager natuurlijk ook altijd aan zijn medewerkers denken. Zowel hen als de klant tevreden houden vraagt een hoop inlevingsvermogen!
Improvise, adapt, overcome
Hoe waterdicht het plan ook is, er kan altijd iets misgaan. Onze account managers moeten dan ook stalen zenuwen hebben en zich heel flexibel opstellen. Waar een probleem is, zoeken zij meteen een oplossing. Deze positieve ingesteldheid zorgt ervoor dat het project zo snel mogelijk weer back on track is!
Ons team
LDL Communication telt vier account managers die elke dag de handen uit de mouwen steken!
- Dana Hofmans
- Anne-Sophie Verbeeck
- Inge Lauwrys
- Hélène Colijn
Kunnen we jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen? Geef ons een seintje, onze AC’s helpen je graag verder!
Delen

Laat van je horen!
Advies nodig?
Onze project managers helpen je graag verder.